dateperma | ||
|
دولت از اينكه توانسته منابع لازم را براي حمايت از اقشار ضعيف فراهم كند، خوشحال است اما همزمان نگرانيهايي هم دارد. نگراني از كساني كه اثري از آنها نيست مانند حاشيهنشينها و روستانشيناني كه نه شناسنامه دارند، نه دفترچه بيمه و نه حساب بانكي. به گزارش خبرنگار ايلنا، «اساس و هدف دولت در طرح حمايت معيشتي، كمك به خانوارهاي متوسط و كم درآمد است كه در شرايط تحريم اقتصادي، به لحاظ معيشتي تحت فشار هستند.» اين سخنِ «حسن روحاني» جهتگيريهاي كلان دولت و هدف كلي قواي سهگانه از حذف يارانه سوخت را نشان ميدهد؛ امري كه مخالف و موافق دارد. مخالفان ميگويند، دولت بايد هرآنچه از حذف يارانه بدست ميآورد را صرف جبران كسري بودجه حدود ۱۳۰ هزار ميليارد توماني سال ۹۸ كند تا سال آينده مجبور نشود از محل افزايش مالياتها آن را جبران ميكند. اين دسته معتقدند دريافت ماليات بيشتر از اصناف و صنايع آنها را در معرض ريسكهاي اقتصادي بزرگتري قرار ميدهد؛ آنهم در شرايطي كه مطابق آخرين گزارش مركز آمار، تورم توليدكنندگان در تابستان ۹۸ به بيش از ۵۰ درصد رسيده است. موافقان اما بر اين نظر هستند كه حاكميت پس از حذف يارانه سوخت بهترين تصميم ممكن را گرفته است؛ چراكه دهكهاي پاييني جامعه از بابت شوكهاي تورمي تحت فشار هستند و نبايد دست آنها را در چنين شرايطي خالي گذاشت.
به هر شكل دولت ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان از محل بودجه عمومي در قالب تنخواه كنار گذاشته تا آن را به معيشت مردم اختصاص دهد. اين شكل از حمايت اجتماعي در جهان اگر بيسابقه نباشد به ندرت اتفاق افتاده است؛ چراكه كشورهايي كه زير فشارهاي اقتصادي به حذف يارانههاي پنهان تن ميدهند، منابع را براي اهدافي مانندِ حمايت از صنايع، خريد تكنولوژي براي بخش كشاوزي و... به كار ميگيرند. با اين همه شوراي عالي هماهنگيهاي اقتصادي در اين مقطع حساس «حفظ انسجام اجتماعي» را ضرويتر دانسته است.
به نظر ميرسد كه با وجود اصرار حسن روحاني بر پرداخت يارانه سوخت به حساب سرپرستان خانوار، اين تصميم مورد تاييد روساي سهگانه قرار گرفته باشد. در نتيجه با يك تصميم جمعي و نه فردي مواجه هستيم. چند و چون كمك معيشتي دولت پرداخت كمك معيشتي در سه مرحله انجام ميشود. بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه مرحله اول پرداخت يارانههاي نقدي سهشنبه ۲۸ آبان، مرحله دوم، پنجشنبه ۳۰ آبان و مرحله سوم شنبه ۲ آذر است. خانوارهاي يك نفره تا پنج نفره اين منابع را دريافت ميكنند. بر اساس برآورد سازمان برنامه و بودجه خانوارهاي يك نفره كه حدود ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر را شامل ميشوند، ۵۵ هزار تومان، خانوارهاي ۲ نفره كه نزديك به ۳ ميليون نفر هستند، ۱۰۳ هزار تومان، خانوارهاي ۳ نفره كه ۴.۵ ميليون نفر هستند ۱۳۸ هزار تومان، خانوارهاي ۴ نفره كه ۵ ميليون را شامل ميشوند، ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهاي ۵ نفره كه ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر هستند، ۲۰۵ هزار تومان دريافتي دارند.
اين رقم در يك سال به ۷۸ هزار ميليارد تومان ميرسد و ميزان كمك معيشتي به تنهايي در يك سال به رقم ۲۹ هزار و ۶۵۸ ميليارد تومان خواهد رسيد. اگر درآمد دولت از محل حذف يارانه بنزين به ۷۰ هزار ميليارد تومان در سال برسد كمتر از نيمي از آن خرج معيشت ميشود اما قوه مجريه مدعيست كه هرچه از محل حذف يارانه بنزين هست و نيست را به حساب خانوارهاي كم بضاعت و بيضاعت ميريزد. سياستهاي حمايتي بايد در ذهن مردم ملموس باشند «عباس اورنگ» كارشناس رفاه در پاسخ به اين پرسش كه پرداخت اين كمك تا چه اندازه در گسترش وسع خانوارها راهگشاست، به ايلنا، گفت: با توجه به تورمي كه حس ميكنيم و نگرانيهايي كه همواره از بابت نوسان قيمتها در اقتصاد ايران وجود دارد، كمك معيشتي ميتواند براي مردم و حتي دولت راهگشا باشد؛ يعني هم احساس فشار معيشتي را تعديل ميكند و هم اينكه اعتراضهاي مردم مديريت ميشود. از يك بازي برد-برد صحبت ميكنيم. در واقع دولت با يك تير دو نشان زده است؛ يعني هم از هزينههاي اداره كشور كاسته و هم اينكه به افكارعمومي و رسانهها يك پيام مشخص را رسانده است: «دولت مردم را فراموش نكرده.» وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين نحوه مديريت افكار عمومي به معناي واقعي سبب افزايش احساس رضايت اجتماعي ميشود، گفت: دولت افرادي را كه بهبود شرايط معيشتي آنها را در نظر گرفته، سرمايههاي اجتماعي و پشتوانه مشاركت سياسي خود ميداند. به همين خاطر نميخواهد تصميمي كه گرفته در آنها احساس ياس ايجاد كند. آرام آرام اعتراضهاي خياباني پايان مييابد و همين مردم بايد در انتخابات و ديگر مسائل جامعه مشاركت كنند. مولفه مهم سرمايه اجتماعي ظرفيت عظيمي در خود دارد و اگر در اين چند روز يادداشتها و سخنرانيهاي رئيس جمهوري، سخنگوي دولت و... را مرور كنيد مشخص ميشود، كه آنها اين ظرفيت عظيم را دستكم نگرفتهاند.
اورنگ در پاسخ به اين پرسش كه چه سياستهاي رفاهي مكملي را ميتوان تعريف كرد، گفت: براي نمونه ميتوان بر روي درمان و گسترش پوشش بيمههاي پايه و مكمل متمركز شد؛ به ويژه آنكه جامعه ايران با سرعت به سمت سالمندي پيش ميرود و اين افراد براي رهايي از فقر نيازمند درمان كم هزينه و دريافت مستمري هستند. سياستِ مكمل ديگر بهبود شرايط بازار كار و تسريع در دسترسي افراد به شغل به ويژه در شهرهاي محروم است. هرچه باشد در بلندمدت با پولپاشي نميتوان در ميان گروههاي حساستر جامعه مانند جوانان و سالمندان احساس رضايت ايجاد كرد. در كل رضايت شمردني نيست اما دسترسي برابر به امكانات و فرصتها شمردني است. نگراني براي محرومان غيرقابل شناسايي شرايط هرچه هست دولت از اينكه توانسته منابع لازم را براي حمايت از اقشار ضعيف فراهم كند، خوشحال است؛ اما همزمان نگرانيهايي هم دارد كه «علي ربيعي» اين چنين آن را توضيح ميدهد: «نگراني ما كساني هستند كه اثري از آنها نيست؛ مثلا ما افراد حاشيهنشين را هم بررسي كرديم و سراغ كساني كه دفترچه بيمه نداشتند و دفترچه بيمه سلامت به آنها دادهايم، رفتيم.» افرادي كه ربيعي از بابت عدم شناسايي آنها ابراز نگراني ميكند روستانشيناني است كه نه شناسنامه دارند، نه دفترچه بيمه و نه يارانهاي دريافت كنند. پس حتي يك حساب بانكي هم به نام آنها نيست. عموم اين افراد كمسواد هستند و به دليل نداشتن امكانات حملونقل و جادهاي فرصت حضور در شهرها را ندارند. هرچند تعداد اين افراد خيلي نميتواند زياد باشد اما شناسايي آنها مهم است؛ چراكه در محروميت كامل به سر ميبرند. دولت در آينده بيشتر ميتواند به كمك اين افراد بشتابد و سهمي از يارانه بنزين را نصيبشان كند اما همانطور كه عباس اورنگ ميگويد نميتوان صرفا با كمك نقدي، وضعيت آنها را بهبود بخشيد. گزارش: پيام عابدي
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ آبان ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۴۶:۱۳ ] [ datewanted ]
|
|
[قالب وبلاگ : لیمو بلاگ] [Weblog Themes By : themzha.com] |