dateperma | ||
|
اگر سيستم خنك كننده خودرو به درستي عمل نكند گرماي حاصل از احتراق موتور به درستي انتقال نمي يابد و باعث آسيب رسيدن به اجزاي داخلي موتور مي شود. براي پيشگيري از بالا رفتن آمپر آب بايد از سلامت كامل سيستم خنك كننده و داشتن مايع كافي در آن مطمئن شويد و هنگام رانندگي هر از چند گاهي چشمتان به آمپر دماي موتور باشد تا به محض اينكه دما اندكي از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم براي پيشگيري از جوش آوردن را اجرا كنيد. شايد اين سوال براي شما پيش بيايد كه دماي نرمال كاركرد موتور در چه محدوده اي است؟ جواب اين سوال با چك كردن عقربه آمپر آب هنگام روشن و خاموش شدن فن هاي رادياتور در حالت دور كند مشخص مي شود. براي پي بردن به اين موضوع در حالي كه موتور خودرويتان روشن است (كولر خاموش باشد) از خودرو پياده شده و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشيد. به محض اينكه فن ها شروع به چرخيدن كردند داخل كابين برگرديد و موقعيت عقربه دماي آب را حفظ كنيد. همچنين به محض اينكه فن ها خاموش شدند همين حركت را تكرار كنيد و موقعيت عقربه مذكور را به خاطر بسپاريد. بنابراين محدوده بازي عقربه پشت آمپر بين دو حالت روشن و خاموش شدن فن ها محدوده دمايي كاركرد نرمال موتور خودروي شماست. البته اين محدوده براي حالت عادي است و هنگام حركت در سرپاييني ممكن است آمپر آب مقداري پايينتر از حد معمول باشد يا هنگام حركت در سربالايي با كولر روشن اندكي بالاتر از نرمال باشد كه مشكلي ايجاد نمي كند. 2 – سراغ فن ها رفته و كاركرد آنها را بررسي كنيد اگر فن ها خاموش بودند دكمه كولر را بزنيد تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر باز هم فن ها عمل نكردند مقداري آب روي پره هاي رادياتور بريزيد و پس از اينكه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش كنيد و مشكل عدم كاركرد فن ها را برطرف كنيد. (به هيچ وجه روي خود موتور آب نريزيد زيرا دماي آن بسيار بالاست و باعث آسيب رسيدن به سرسيلندر و ديگر قطعات مي شود) در خودروهاي قديمي كه فن آنها مكانيكي است از سالم بودن تسمه پروانه مطمئن شويد زيرا پاره شدن آن باعث عدم چرخش پروانه و بالا رفتن دما مي شود. در خودروهايي كه فن آنها مكانيكي و توسط موتور به گردش در مي آيد با گاز دادن در حالت جا و رساندن دور موتور به 2000 مي توانيد تا حدودي به كاهش دماي موتور كمك كنيد. (به خصوص هنگامي كه در ترافيك گير كرده ايد و امكان حركت وجود ندارد) 4 – اگر فن ها در حال چرخش بودند و از عدم كمبود آب در سيستم نيز مطمئن بوديد و حتي با ريختن آب روي رادياتور باز هم دما پايين نيامد مشكل از چيست؟ در چنين شرايطي 3 حالت پيش مي آيد: روش تشخيص قفل شدن ترموستات به اين صورت است كه دست خود را به رادياتور نزديك كنيد و اگر حس كرديد دماي آن بالا نيست دستتان را روي رادياتور بگذاريد. اگر احساس كرديد رادياتور سرد است ولي دماي آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد. در چنين مواقعي چاره اي جز خاموش كردن موتور و صبر كردن نداريد تا پس از خنك شدن اقدام به تعويض ترموستات كنيد. لازم به ذكر است كه دير عوض كردن مايع سيستم خنك كننده و جرم گرفتن داخل سيستم از عواملي هستند كه باعث قفل شدن ترموستات مي شوند. 4 – از كار افتادن واتر پمپ: اين حالت معمولا به ندرت اتفاق مي افتد. اگر با تعويض ترموستات همچنان مشكل پا بر جا بود مي توان به خرابي واتر پمپ شك كرد. براي رفع عيب بايد واتر پمپ بررسي شده و در صورت نياز تعويض شود. در خودروهايي كه مايع سيستم خنك كننده آنها مدت زمان زيادي تعويض نشده است يا به جاي تركيب آب مقطر و ضد يخ، آب شهر يا ضد يخ خالي در رادياتور آنها جريان داشته پس از مدتي باعث خورده شدن واشر سرسيلندر و حتي خود سرسيلندر مي شود و در صورت بروز چنين مشكلي دي اكسيد كربن يا روغن وارد رادياتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتي تركيدن شيلنگهاي رادياتور مي شود. تشخيص عيب واشر سر سيلندر كار ساده اي نيست و بايد توسط افراد اهل فن بررسي شود ولي علائم شايع آن سفت شدن بيش از حد شيلنگهاي رادياتور هنگام گرم بودن موتور (در حدي كه با دست نتوانيد آنها را فشار دهيد)، كم كردن مداوم آب رادياتور، بد كار كردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنيدن صدايي مانند باز كردن در نوشابه هنگام باز كردن در رادياتور (پس از پايين اومدن آمپر آب) است كه نشان از وجود كمپرس موتور در داخل سيستم خنك كننده است.
منبع : car.ir
امتیاز:
بازدید:
[ ۲ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۴:۰۸ ] [ datewanted ]
|
|
[قالب وبلاگ : لیمو بلاگ] [Weblog Themes By : themzha.com] |