كابين خودرو در هواي گرم به شدت گرم ميشود، به طوري كه در برخي ساعات روز واقعاً نميتوان بيش از چند دقيقه در آن تاب آورد. عدم استفاده از كولر در چنين شرايطي خطر «گرمازدگي» در پي دارد و به خصوص كودكان، سالخوردگان و آنها كه بنا به شغلشان ساعاتي طولاني را در خودرو به سر ميبرند بيشتر در معرض چنين عارضهاي قرار دارند.
گرماي شديد همچنين خيلي زود راننده و ديگر سرنشينان خودرو را عصبي ميكند و اين ممكن است بر كيفيت رانندگي و احتمال بروز تصادف اثر منفي بگذارد. گرماي شديد همچنين به بخشهاي داخلي خودرو، مانند روكش داشبورد، يا وسايلي چون گوشي تلفن همراه آسيب ميرساند.
در برابر اين شرايط دشوار و عوارض منفي آن، توجيه اصلي براي عدم استفاده از كولر خودرو افزايش مصرف سوخت است.
منبع : car.ir
شكي نيست كه كولر خودرو هم هنگام كاركرد مانند هر بخش ديگري از خودرو، مانند چراغها و سيستم راديو پخش- مصرف سوخت را افزايش ميدهد، اما در مورد ميزان اين افزايشگاه مبالغه شده است. مثلا اگر شما در شرايط عادي هفتهاي يك بار باك بنزين خودرويتان را پر ميكنيد، استفاده از كولر شما را مجبور نميكند كه هر ۳ يا ۴ روز يك بار اين كار را تكرار كنيد. از سوي ديگر، بهتر آن است كه هنگام استفاده از كولر– دستكم اين چند ماه سال را- آرامتر برانيد و فشار كمتري به خودرو وارد كنيد، تا اينكه در اين روزهاي گرم كولر را خاموش كنيد و تند و پرفشار برانيد.
آنچه در زير ميخوانيد نكاتي ساده و كوتاه براي استفاده مناسب از كولر خودروست:
۱. در ابتداي فصل گرما از سالم بودن كولر خودرو و كافي بودن فشار گاز آن مطمئن شويد. كولر خودرو فضايي مناسب براي رشد باكتريهاي و قارچهاست و بنابراين تميز يا تعويض كردن فيلترهاي تصفيه هواي سيستم تهويه، هم براي كاهش ابتلا به مشكلات ريوي و پوستي و هم براي بيشترين بهرهگيري از سرماي كولر ضروري است. استفاده از كولر در فضاي داخلي خودرو ميزان قارچها و آلودگيها هوا را تا ۸۰ درصد كاهش ميدهد.
۲. تا آنجا كه ممكن است خودرو خود را زير آفتاب شديد پارك نكنيد. اگر مجبور شديد، موقع بازگشت ابتدا چند دقيقهاي شيشهها را پايين بكشيد، دستگاه تهويه (بدون كولر) را روشن و حتي كمي حركت كنيد تا هوا عوض شود و گرماي شديد داخل خودرو كمي تعديل شود. در اين صورت وقتي كولر را روشن كنيد فشار كمتري به آن وارد خواهيد كرد.
۳. هنگامي كه كولر مشغول كار است -به خصوص در خودروهاي كمتر از ۶ سيلندر- به هر حال قدري از توان خودرو كاسته خواهد شد. در اين شرايط از حركت با سرعت بالا، به خصوص در مسيرهاي طولاني، بپرهيزيد و بيجهت پدال گاز را فشار ندهيد. در غير اين صورت نه تنها به موتور خودرو فشار بيشتري وارد ميكنيد، بلكه مصرف سوخت را هم افزايش ميدهيد.
۴. هنگام رانندگي در ترافيك شديد يا سربالاييهايي با شيب تند شايد بهتر باشد كولر را چند دقيقهاي خاموش كنيد يا از درجات كمتر آن استفاده كنيد. در اين شرايط موتور خودرو معمولا بيشتر تحت فشار است و استفاده طولاني از كولر به هر دو آسيب ميرساند و بر افزايش تصاعدي مصرف سوخت هم مؤثر است. اين مشكل البته در خودروهاي ۶ سيلندر به بالا به دليل قدرت بالاي موتور و نيز خودروهاي جديد به دليل طراحي پيشرفته آنها تقريبا بروز نميكند.
۵. هنگام فعاليت كولر، حركت با پنجرههاي باز توصيه نميشود. بسته بودن پنجرهها فشار كمتري به كولر وارد ميكند و موجب كاهش چشمگير مصرف سوخت ميشود. ضمن آنكه هواي خنك داخل خودرو در صورت باز بودن حتي يك پنجره به راحتي و به سرعت از دست ميرود. اگر باد كولر شما را آزار ميدهد يا حساسيتي ايجاد ميكند، يكي از پنجرهها، ترجيحا نزديك به خودتان را كمي پايين بكشيد يا دريچههاي كولر را رو به سمت ديگري تنظيم كنيد.
۶. گاز كولر خودرو همان گاز فرئون مورد استفاده در يخچال است و مادهاي كاملا سمي است. بنابراين هرگز خود اقدام به شارژ گاز كولر نكنيد و اين كار را به مكانيك بسپاريد. اگر كولر خودرويتان بلافاصله پس از روشن شدن خنك ميكند و به تدريج هوايش گرم و مرطوب ميشود، ايراد از ترموستات كولر است و نياز به رگلاژ دوباره دارد .
بازدید: